New York del.1

Beroende på hur man räknar så kan flera dagar bli dag nr 1 :p
På fredagen lämnade iaf jag och mamma huset här i Täby och satte oss i min bil med nosen pekandes mot Arlanda och NY. Vi åkte hemifrån i tron om att planet skulle lyfta tre timmar senare. När vi väl lämnat bilen på långtidsparkeringen och checkat in, upptäcker mamma att hon kollat fel på flygtiden med en timme. Jippi, ännu en timme att slå ihjäl på flygplatsen. Till slut satt vi iaf på planet som skulle ta oss till London, där vi skulle spendera ytterligare 3 timmar i väntan på nästa plan som skulle ta oss över atlanten. Efter ca 4timmar på Arlanda, 2, timmar flyg, 3 timmar i London, 7timmar flyg till NY och ännu en timme innan vi var på plats på hotellet. (Behövde inte vänta på att få våra väskor då vi bara hade handbagage med oss). 17 timmar efter start hemifrån, fredag klockan 11,30 var vi alltså i NY och fortfarande fredag. Dock va hon nästan 11 på kvällen. Skiljer ju några timmar om man säger så...

Dag ett i NY vaknade vi upp med värme. Hade säkert 30 grader på rummet. Det bar direkt av till matsalen för att få i oss lite frukost. Fanns mycket att välja på, men godast var ändå den nypressade apelsinjuicen!
När magarna var mätta bar det ut i värmen. Kan avslöja att varje dag låg temperaturen mellan 35-40 grader. Så det gick åt några liter vatten för att hålla sig i skick.
Då vi nästan bodde på Time Square (ett kvarter ifrån), begav vi oss självklart dit direkt. Det är en plats man bara måste besöka om man är i NY. Såg precis ut som på alla bilder man brukar se därifrån. Men en häftig känsla på nått sätt. Hade antagligen att göra med att man var där, en liten liten människa, mellan de stora stora husen. Och bara en i mängden av alla tusentals som sprang fram och tillbaka på trottoarerna.
När vi tyckte att vi hade tittat tillräckligt på alla stora tvskärmar hoppade vi på en sightseeingbuss. Bussen gick genom hela Manhattan. Bara hoppa av och på hur man ville. Kom en ny buss varje 15'e minut.

I princip hela dag nr 1 åkte vi med de olika bussarna och hoppade av och på där vi kände för de.
På kvällen kom den första av mammas två överraskningar. Hon hade två biljetter till musikalen RENT. Var riktigt häftigt att se den. Och väldigt bra musik oxå :)

Vi hade tänkt att äta vår middag på Hard Rock Cafe. Men vi var inte ensama om den tanken. Med 1½ timmes kö på att få äta där bestämde vi oss för att äta på en annan resturang.

PS. Lägger upp några få utvalda bilder, då jag inte orkar lägga upp alla drygt 250 bilderna jag tog under resan.