25 januari 2005

Idag är det exakt tre år sedan det hände. Vi var på väg hem från Arlanda, och hade varit i Egypten. Plötsligt gör en taxi en u-sväng från en busshållplats och blockerar hela vägen. Vi som kommer i 70km/h har ingen chans att väja undan eller hinna bromsa då det ligger 10cm nysnö på vägen. Den hårda smällen totaldemolerar vår bil. Och min whiplashskada är ett faktum.

Sen den dagen det hände har jag röntgats flera gånge. Jag har varit hos ett gäng doktorer för att inte tala om hur många olika sjukgymnaster jag besökt under dessa tre år.

Skadan har ställt till med stora besvär i mitt liv. Och det går i vågor. En period kan jag vara mer eller mindre smärtfri. Vilket tätt kan följas av sån smärta att jag inte kommer ur sängen.
För att hålla smärtan på en någorlunda nivå går jag nu 2gånger i veckan hos sjukgymnast och får specialbehandling, och jag går två gånger i veckan till deras gym för att träna upp musklerna i nacke och rygg.

I dagsläget mår jag ganska bra, och klarar av att göra det mesta genom att ta lite smärtstillande. Men jag klarar fortfarande inte av att över huvudtaget springa eller jogga, och klarar inte heller gå längre sträckor. Att sitta still längre stunder kan oxå orsaka besvär. Så jag kan väl inte påstå att jag är felfri.

Men med hårdbehanlingen hos min nuvarande sjukgymnast har jag börjat se ett ljus. Sedan sommaren har hon lyckats få min nack rotation att gå från 35grader åt vardera håll, till i dagsläget 70grader. Och ryggbesvären är i princip obefintliga.

Tack K! :)

Kommentarer
Postat av: Jonna

Det är skönt att veta att du blir bättre. :) Har faktiskt aldrig fått veta hela storyn om vad som hände då. Endast en olycka.

2008-01-25 @ 10:17:01
URL: http://jonnaaxbom.blogg.se
Postat av: Malin

haha ja, jag ska rota runt på hela internet för att få se detdär klippet. DUmma mig =) haha bra att du är
mätt =)

2008-01-25 @ 10:34:55
URL: http://Chakrat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0