Lögardagen

Alla som läst min blogg idag verkar ha lika stor koll på var namnet "lördag" kommer från, som jag har :p Därför tog jag och sökte upp det på internet och hittade nedan. Hehe, gillar de uttryck jag strukit under :p



"Lördag är en veckodag som i Norden fått sitt namn efter vikingarnas tradition att bada; löga sig (från proto-germanskans Laugr - 'vatten, vattenfall') på denna dag - "lögardagen".

Lördag kommer efter fredag och före söndag. Lördagen är numera veckans sjätte dag, men i både judisk och kristen tradition räknas den som veckans sjunde och sista.

Lördag är den dag i veckan då många föräldrar i Sverige anser att deras barn kan få äta godis. "


Kommentarer
Postat av: Jennie

ouuh! där fick vi ju svaret!

Nej jag har inte pluggat mycket alls :) men bara lite

2008-02-16 @ 20:48:40
URL: http://hallon8.blogg.se
Postat av: j.

s: okej, jag kommer bara ihåg vad söndag & torsdag betyder x|

2008-02-18 @ 10:40:32
URL: http://fashionflipp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0